Einbettung in die Fachkultur
Fachspezifische Literalität erwerben heißt, fachspezifische Text- und Darstellungsformen rezipieren und produzieren zu lernen. Zur Aneignung von Fachwissen und Diskurskonventionen eines Fachs müssen die Lernenden in die Lage versetzt werden:
A) FACHTYPISCHEN DARSTELLUNGSFORMEN (KARTEN, ABBILDUNGEN, TABELLEN, DIAGRAMMEN, ETC.) GEZIELT INFORMATIONEN ZU ENTNEHMEN
Abb. 1: Wechsel der Darstellungsformen (Leisen, J. (2005): Wechsel der Darstellungsformen. Ein Unterrichtsprinzip für alle Fächer. In: Der fremdsprachliche Unterricht Englisch 78, 9-11.)
B) INFORMATIONEN UND NEU ERWORBENES SACHWISSEN IN FACHTYPISCHEN DARSTELLUNGSFORMEN UND TEXTTYPEN BZW. TEXTSORTEN WIEDERZUGEBEN
Scientific Processes |
Genres |
Purposes |
doing things scientifically |
Experiments & Protocols |
Instruct someone how to do things |
Laboratory reports |
Provide a recount of the method, as well as the results, discussions and conclusions. |
Investigations |
Set out the design and decisions behind students’ attempts to behave scientifically |
describing & organising
the world scientifically |
Descriptions |
Describe multiple aspects/features of a natural or physical phenomenon |
Comparisons |
Compare features of two or more physical phenomena |
Compositions |
Present (describe and or define) component parts of a physical phenomenon |
Classifications |
Present different types/classes of a phenomenon |
explaining phenomena scientifically |
temporal explanations |
|
sequential explanations |
Explain physical phenomena by presenting the events producing the phenomena in chronological order |
non-temporal explanations |
|
factorial/consequential explanations |
Explain the multiple factors/consequences that contribute to a particular event or phenomenon |
theoretical explanations |
Define and illustrate a theoretical principle |
arguing scientifically |
Arguments |
Persuade the reader/listener to agree with a particular point of view on an issue and some exhort, and to take action |
Discussions |
Present the case for more than one point of view |
Abb. 2: Textsorten im naturwissenschaftlichen Unterricht. (Polias, J. (2015 forthcoming). Apprenticing students into science: Doing, talking, writing and drawing scientifically. Stockholm: Hallgren and Fallgren.)
Anmerkung: Die Fähigkeit, Texte umzuschreiben und Informationen in einem anderen Stil, in einer anderen Darstellungsform oder einer anderen Sprache darzustellen, gilt als grundlegend für den Erwerb von Fachliteralität. Damit eröffnen sich neue Möglichkeiten für die Konzeption von Aufgabenstellungen und die Überwindung von Sprachbarrieren durch sprachmittelnde Aktivitäten, wie sie im Gemeinsamen europäischen Referenzrahmen für Sprachen empfohlen werden.